Általános iskolás diákok foglalták el a Lechner Tudásközpont ügyfélterét november 24-én pénteken. A hatodik és nyolcadik osztályos diákok pályaorientációs nap keretében keresték fel a Budafoki úti épületet, ahol a térinformatikáról, építészetről, térségi tervezésről és távérzékelésről hallottak a 3D Építésügyi Módszertani Osztály munkatársainak vezetésével.
Az I. kerületi Batthyány Lajos Általános Iskola 6.a és 8.b osztályának tanulói keresték fel a Lechner Tudásközpontot november utolsó péntekjén, hogy egy délelőtt keretében megismerkedhessenek a Lechnerben folyó munkával. A pályaválasztással kapcsolatos ismeretek bővítése érdekében a felső tagozatos gyerekek hatodik osztálytól kezdve pályaválasztási napok keretében szerezhetnek benyomásokat a munka világáról. Az ilyen alkalmakon egy-egy osztály látogat el egy olyan munkahelyekre, ahol érdekes szakterületekkel ismerkedhet meg, szélesítve a diákok látókörét és segítséget nyújtva a későbbi karrierút választásában.
A délelőtt kezdetén Papp Lajos a 3D Építésügyi Módszertani Osztály vezetője köszöntötte a gyerekeket és a velük érkező pedagógusokat, majd Weszelovits Gergő távérzékelési szakértő felrepített egy drónt és beszélt a kiterjesztett valóság applikációk hasznáról, a drónos felmérés lehetőségeiről, a lézerszkenner működéséről és a 3D-ben modellezett épületekről.
Szemmel látható volt, hogy a diákok ugyan nem tudják, mit jelent a távérzékelés kifejezés, de a virtuális valóságról és a drónokról sokan saját tapasztalatokkal, esetenként kiterjedt ismeretekkel rendelkeznek.
Dr. Nagy András téradat-elemzési szakértő, a geográfus szakmáról, térképekről, adatokról mesélt, iskolások nézőpontjából közelítve a térinformatika és az adathasznosítás lehetőségeihez. Megmutatta például, hogyan jeleníthetők meg térképen olyan összefüggések, mint hogy ki hol lakik és mennyit utazik, míg odaér az iskolába, vagy onnan haza. Az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer, vagyis a TeIR látványos összehasonlító térképén azt is szemléltette, mennyivel könnyebb ma eljutni mondjuk Harkányból Budapestre, mint az M6-os megépítése előtt.
Az építészek munkáját és a munka közben használt legmodernebb technológiai eszközöket Szabó Beatrix és Turányi József építészek jelenítették meg a BIM, vagyis a 3D alapú épületinformációs modellezés alapjainak bemutatásával. Az építmények 3D modelljeit a gyerekek jó része már rég ismerte a különböző népszerű számítógépes játékból, ahol a játék virtuális terét a gamer esetenként maga építi, vagy éppen rombolja.
A pályaorientációs program végén a diákoknak lehetőségük nyílt egy laptop segítségével sétát tenni a kiterjesztett valóságban, a Tudásközpont 3D modelljének terei között navigálva.
Fotó: Kis Ádám/Lechner Tudásközpont